کال شور
نوشته شده توسط : علیرضا ودیعی
برای اولین بار کال شور گناباد ارز آورشد    
 
6
 
  
01 شهريور 1393
 

با آغاز پرورش و  تولید سیست آرتمیا در کال شور گناباد سالیانه می تواند بیش از سه میلیارد ریال درآمد زایی داشته باشد .

مدیر جهاد کشاورزی گناباد ازآغاز پرورش و تولید سیست ارتمیا در کال شور این شهرستان خبر داد و گفت :  مدیریت  شیلات خراسان رضوی  با همکاری کارشناسان شیلات کشور و  این مدیریت پروژه پرورش  سیست ارتیمیا را از مرداد ماه جاری  آغاز کرده و طبق نظر کارشناسان از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است .

 رئیس اداره تولید و پرورش شیلات وآبزیان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ما  گفت :مطالعات پرورش و  تولید سیست ارتمیا در کال شور گناباد از سال 81 توسط شرکت ارتیمای کویر انجام شده و موافقت  اصولی برای 100 هکتار  صادر شد وشرکت مذکور در مسیر کال نسبت به  احداث سد اقدام نمود اما به دلایل  متعدد تا سال 91 هیچ گونه اقدام دیگری  صورت نگرفت .

مهندس هادی عزتی افزود:  این پروژه تا سال 91 متوقف بود تا اینکه  طی جلسه ای که با حضور  اعضای هیئت مدیره شرکت مذکور و مدیر کل  میگوی شیلات ایران  برگزار شد  قرار شد که برای این پروژه 100 میلیون ریال از طرف  شیلات ایران  اختصاص یابد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت و  به دلایل متعدد دیگری  پروژه  تا سال جاری نیز متوقف بود .

وی افزود : سرانجام   از ابتدای امسال قرار شد پروژه مذکور توسط  شیلات  خراسان رضوی  فعال گردد  تا اینکه  امسال   اقدام  به غنی سازی  دریاچه از طریق  شیرابه  کود مرغی و گاوی نمودیم  و سپس مقدار 8.5 کیلو  گرم سیست از گونه فرانسیسکانا  در ابتدای مرداد ماه جاری  هیچ  (تفریخ ویا از تخم واکردن )و در دریاچه بند شماره 2  رها سازی و سپس اقدام به تغذیه  ناپلی های ارتمیا (نوزاد) از طریق سبوس گندم  به همراه مخمر و ملاس چغندر  رقیق شده و شیرابه کود شیمایی و حیوانی  نمودیم  که خو شبختانه  تولید سیست  اغاز شده و پیش بینی می شود در این مرحله مقدار 100 کیلو گرم  سیست تولید شود .

مهندس عزتی تصریح کرد  اگر عملیات  پرورش در اواخر اردیبهشت ماه  آغاز می شد  حدود 300 کیلو سیست در این مرحله  برداشت می شد .

وی ارزش هر کیلو گرم سیست را بیش از 3 میلیون ریال  اعلام کرد و گفت : سیست تولیدی در مراکز تولید ماهیان اکواریومی  پس از هچ کردن  جهت تغذیه ماهیان گران قیمت  استفاده می شود .همچنین  از بیومس  تولیده شده  می توان  برای  تغذیه مزارع میگو و قزل الا و ماهیان زینتی استفاده نمود.

 عزتی افزود: در حال حاضر  نیاز کشور به سیست بیش از 15 هزار کیلو گرم می باشد که  قسمت اعظم  آن از خارج وارد می شودو مقدار کمی هم  در ارومیه ،بندر عباس و کرمان تولید می شود .

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که اگر با اصول  صحیح در این منبع  طبیعی  (کال شور) اقدام به ذخیره سازی ناپلی  گردد  ضمن ایجاد اشتغال سالانه حدود یک تن سیست  تولید و  از خروج ارز  جلو گیری شود .س/

  




:: موضوعات مرتبط: علمی-فرهنگی -هنری-ورزشی , محلی-منطقه ای , ,
:: بازدید از این مطلب : 669
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 9 شهريور 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: